lördag 26 maj 2012

HAW Pápa Air Base Hungary

Nu är uppsatsen äntligen inlämnad till bokbinderiet. Det var en kamp in i det sista, som väntat kanske, men det har varit förvånansvärt lite friktioner på vägen ändå. Nu återstår bara att genomföra ett s.k. försvar nästa vecka. Representanter från skolledningen kommer vara med och ställa frågor om uppsatsen som jag då ska svara på. 

Jag kände att jag mer eller mindre var klar i onsdags så jag tog tillfället i akt för att hälsa på en lärare som jag tidigare haft och som då jobbade för Försvarshögskolan. Nu tjänstgör han på Heavy Airlift Wing, HAW, på Pápa Air Base i Ungern vilket bara var dryga tre timmar med tåget härifrån. 

HAW är ett stort samarbete vari Sverige är näst största part, efter USA. Det handlar om tre stycken C-17 Globemaster, strategiska transportflygplan men som även har taktiska egenskaper som jag fick höra, väldigt imponerande flygmaskiner... 

Sverige har köpt in sig för att kunna bruka 550 flygtimmar per år, ca en halv maskin kan man säga. 








I måndags fick jag även uppdraget att hålla i ett föredrag om den svenska Försvarsmakten och Officersutbildningen. Kadetterna som går första året skulle ha ett stort prov i engelska enligt deras schema men fick lyssna på mig istället. Jag pratade om allt möjligt, mycket med utgångspunkt i egna erfarenheter, och det verkade mycket uppskattat. 
Dessutom kom det besök från Försvarshögskolan i måndags som stannade till onsdagen. För det fick jag ytterligare ett uppdrag, att hålla i en guidad tur på slottet. Maria Theresan Military Academy startades upp 1752 och slottet dateras till 1194 och har personer som Richard Lejonhjärta i historien, därför fanns det mycket att prata om.   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar