måndag 26 mars 2012

Wien

Lyckligtvis är det ingen helgtjänst här vilket gav mig tillfälle att åka till Wien över helgen. Med en österrikisk kadett som "guide" besökte jag militärmuseet, universitetet, parlamentet, katedralen, Kaernterstrasse, operan m.m. Man kom snabbt fram till slutsatsen att en helg inte var tillräckligt för att se och göra allt det man ville. 
Helgens höjdpunkt var troligen när vi var hemma hos en kadetts flickväns familj precis utanför Wien och grillade när jag plötsligt insåg att jag var ensam kvar vid bordet med en 88 år gammal dam som inte kunde ett ord engelska. Hon började genast prata med mig och jag som aldrig läst tyska fick verkligen spänna upp öronen för att hänga med vilket jag till slut gjorde. Mina svar blev dock inte särskilt skrytsamma förutom att det förmodligen såg ganska roligt ut då de var mer fysiska än verbala...  


             Framför SAABs J 35 Draken                   Bilen som den österrikiske Kronprinsen Franz        
             som Österrike köpte. De flög                 Ferdinand satt i när Gavrilo Princip sköt honom i          
                   dem fram till 2005                                             Sarajevo den 28 juni 1914 
                   
                                 St. Stephan's Cathedral                                      Presidentens uppehälle 

              Härlig utsikt från Bisamberg,                     Grillning hos en mycket gästvänlig familj
                        norr om Wien


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar